Web Analytics Made Easy - Statcounter

در خبرها آمده که منیر قیدی،کارگردان «ویلایی ها» برای دومین بار سراغ سوژه ای زنانه با موضوع دفاع مقدس رفته و قرار است «دسته دختران» با موضوع حضور زنان در دفاع خرمشهر را به تصویر کشد. به همین بهانه و در سالروز آزاد سازی خرمشهر، مروری داشتیم بر فیلم ها و سریال هایی که با این موضوع ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خبرها آمده که منیر قیدی، کارگردان فیلم سینمایی «ویلایی ها» که اولین فیلمش، نخستین بار در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و مورد تحسین اهالی جشنواره و مطبوعات قرار گرفت، حال برای دومین بار، مجددا به سراغ سوژه ای زنانه با موضوع دفاع مقدس رفته؛ «دسته دختران» قرار است روایت گر حضور دختران و زنان در دفاع حماسی خرمشهر در برابر ارتش عراق را به تصویر کشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فیلم که در مرحله تحقیق و نگارش قرار داد، به تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری و توسط بنیاد سینمایی فارابی به عنوان یکی از محصولات سینمایی دفاع مقدس در سال جاری ساخته خواهد شد.

به همین بهانه و در سالروز آزاد سازی خرمشهر، مروری داشتیم بر فیلم ها و سریال هایی که با این موضوع بر پرده سینما و یا تلویزیون جای گرفته اند.

 

بلمی به سوی ساحل؛ نخستین فیلم سینمایی درباره خرمشهر

"بلمی به سوی ساحل" به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور که از فیلمسازان مطرح سینمای دفاع مقدس به شمار می‌آید در سال ۶۴ که هنوز جنگ به پایان نرسیده بود، ساخته شد. فیلمی که یادآور فداکاری و دلاوری‌های رزمندگان و اهالی خرمشهر است.

ملاقلی‌پور که در زمان محاصره خرمشهر به عنوان عکاس در مناطق جنگی حضور داشت، در این فیلم به کارشکنی‌های بنی‌صدر در جنگ می‌پردازد و داستان‌گردان تکاوران سپاه را روایت می کند که برای کمک به مدافعان بنا دارند راهی خرمشهر شوند اما به دلیل مسدود کردن راه‌های ارتباطی توسط نیروهای بعثی، تصمیم می‌گیرند با هلی‌کوپتر خود را به این شهر برسانند اما دولت اجازه این کار را نمی‌دهد و این گردان به ناچار با بلمی خود را به مدافعان شهر می‌رساند.

 

حریم مهرورزی؛ پرداختی اجتماعی درباره فتح خرمشهر

تازه یک سال از ساخت نخستین فیلم سینمایی درباره فتح خرمشهر گذشته بود که ناصر غلامرضایی دست به کار شد و فیلم "حریم مهرورزی" را با محوریت فتح خرمشهر در سال ۶۵ ساخت. فیلمی که بیشتر از آنکه متمرکز بر صحنه‌های درگیری رزمندگان با نیروی‌های بعثی عراق باشد، به پشت جبهه‌های جنگ و زندگی اجتماعی مردم این شهر توجه کرده است.

در این فیلم که به زندگی بازماندگان شهر می‌پردازد، داستان زندگی زنی به نام صبری را می‌بینیم که همسرش را در آبادان از دست داده است و همراه با مهاجران جنگ با پدر و مادر و فرزندش در اقامتگاهی در تهران ساکن شده است، او به منظور تامین زندگی خود و بازماندگان خانواده‌اش به کار مشغول می‌شود و در این میان با یک راننده تاکسی آشنا می‌شود که پس از مرگ مادرش با هم ازدواج می‌کنند. در نهایت پایان فیلم با جشن عروسی آن‌ها در خرمشهر و همزمان با سالگرد آزادسازی این شهر همراه است.

 

کیمیا؛ داستانی مادرانه در بستر جنگ

اگر بگوییم که احمدرضا درویش سهم عمده‌ای در شناساندن شهر خرمشهر در طول جنگ داشته است، بیراه نگفته‌ایم. نخستین فیلم این کارگردان درباره خرمشهر "کیمیا" نام داشت که سال ۷۳ ساخته شد و از بازی ماندگار خسرو شکیبایی و بیتا فرهی بهره برد.

درویش در این فیلم سعی دارد تا در میان تلخی‌ها و سختی‌های جنگ داستانی مادرانه روایت کند و مهر و عطوفت مادری را در آن شرایط حساس به تصویر بکشد. "کیمیا" ملودرامی اجتماعی است که روایتگر داستان مردی به نام رضاست که در بحبوحه جنگ قصد دارد همسرش را برای زایمان به بیمارستان ببرد اما در همین حین به اسارت دشمن در می‌آید و همسرش هم پس از به دنیا آمدن فرزندش فوت می‌کند. او پس از ۱۰ سال از اسارت بر می‌گردد و متوجه می‌شود که فرزندش توسط یکی از پزشکان بیمارستانی که همسرش در آن بود، نگهداری می‌شود و به دنبال او به شهر مشهد می‌رود. اما اگر بخواهد بچه را پس بگیرد، هم زندگی خانواده‌ای از هم می‌پاشد و هم آینده درخشان دخترش را از او می‌گیرد. به همین دلیل از این خواسته خود صرف نظر می‌کند.

 

سرزمین خورشید؛ روایتی دیگر از کیمیا

درویش در سال ۷۵ بار دیگر به سراغ خرمشهر می‌رود و فیلمی با نام "سرزمین خورشید" را با حال و هوایی مشابه با فیلم سینمایی "کیمیا" می‌سازد، فیلمی که حتی بازیگر نقش اول آن هم خسرو شکیبایی است و حتی داستان آن هم در یک بیمارستان می‌گذرد که در بحبوحه جنگ توسط ارتش عراق محاصره می‌شود و در این بین بارها مورد تهاجمات قرار می‌گیرد. 

"سرزمین خورشید" فیلمی شخصیت محور است وبه زندگی چند تن از ساکنان خرمشهر می‌پردازد و قهرمان فیلم هم زنی به نام هانیه است که از مجروحان در تنها بیمارستان شهر پرستاری می‌کند. در واقع درویش در این فیلم بنا دارد تا صبر، بردباری و مقاومت زنان ایرانی را به تصویر بکشد که البته تا حدود زیادی هم در این زمینه موفق بوده است.

 

دوئل؛ تصاویری ناب از صحنه‌های جنگی برای نخستین‌بار

سومین فیلم درویش درباره خرمشهر و آزادسازی این شهر که در سال ۸۱ تولید شد، "دوئل" نام داشت. فیلمی که با استفاده از تکنیک‌های سینمایی از جمله صدای دالبی و پرده اسکوپ برای اولین بار جلوه‌ای تازه از صحنه‌های جنگی را مقابل دیدگان تماشاگران قرار داد، "دوئل" یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های سینمای ایران در آن سال‌ها به شمار می‌آمد و به همین دلیل نامش بسیار بر سر زبان‌ها افتاده بود.

از دیگر ویژگی‌های این فیلم بازگشت دوباره سعید راد پس از مدت‌ها به سینمای ایران بود، او در "دوئل" کنار چهره‌های دیگری چون هدیه تهرانی، پریوش نظریه، پرویز پرستویی، کامبیز دیرباز و پژمان بازغی قرار گرفت.

درویش در این فیلم مسیری خلاف دو فیلم دیگر یعنی "کیمیا" و "سرزمین خورشید" را در پیش می‌گیرد و در کنار به تصویر کشیدن دلاورمردی‌های سربازان ایرانی، به نوعی با طرح داستانی شخصی از تلخی‌ها و مشکلات جنگ برای مردم خرمشهر در قالبی تازه می‌گوید.

 

روز سوم؛ روایتی از داستانی واقعی از شرافت ایرانی

پس از گذشت چند سال، در سال ۸۵ یکی از فیلم‌های شاخص درباره آزادسازی خرمشهر روی پرده سینماها می‌رود، "روز سوم" به کارگردانی محمدحسین لطیفی. فیلمی که برگرفته از یک داستان واقعی در زمان جنگ است و با پروراندن شخصیت‌های مختلف لحظات پرتنش و دلهره‌آوری را به تصویر می‌کشد و در این بین شاخصه اصلی فیلم رشادت و شرافت ساکنان خرمشهر در مقابل رذالت بعثی‌هاست.

پوریا پورسرخ، باران کوثری، حامد بهداد و برزو ارجمند از جمله بازیگران این فیلم هستند که نقش بسیار زیادی بر باورپذیرتر کردن فیلم برای مخاطبان داشتند و به خوبی هم از پس نقش‌هایشان برآمدند.

 

کودک و فرشته؛ تصویری کودکانه در بستر جنگ

دیگر اثری که با محوریت آزادسازی خرمشهر در سینمای ایران ساخته و روی پرده رفت، "کودک و فرشته" به کارگردانی مسعود نقاش‌زاده در سال ۸۷ است. داستان این فیلم در آخرین روز تابستان سال ۱۳۵۹ می‌گذرد و از آنجاییکه تمام اتفاقات قصه در همان مقطع اشغال و فتح خرمشهر می‌گذرد حضور نوجوانان در روزهای اشغال و فتح خرمشهر را به خوبی به تصویر می‌کشد.

 

بزرگمرد کوچک؛ روایتی از شهید بهنام محمدی

فیلم سینمایی بزرگ مرد کوچک به کارگردانی صادق صادق دقیقی و نویسندگی عبدالجبار دلدار و پروانه مرزبان ساختهٔ سال ۱۳۹۰ است.

بهنام محمدی یک نوجوان دلیر آبادانی بوده که به ورزش کشتی علاقه فراوان دارد. خانواده ی بهنام تمایل زیادی دارند که بهنام تحت نظر مربی کشتی خود “صالح” آموزش ببیند. از طرفی بهروز دوست صالح، علاقه زیادی به معلم مدرسه، خانم حکیمی دارد. اما در یک شب نیروهای متجاوز عراقی شهر آبادان را محاصره می کنند و…

داستان فیلم به اوایل جنگ و حمله عراق به خرمشهر باز می گردد. این نوجوان تنها به انگیزه دفاع از آب و خاک و ناموس، رشادت های بسیاری را بروز داده است. بهنام محمدی در ابتدا به دست نیروهای عراقی می افتد و مورد ضرب و شتم قرار می گیرد اما اعتماد عراقی ها را جلب کرده و مواد غذایی، مهمات و گرای دشمن را به نیروهای ایرانی می رساند.

 

 

همراهی تلویزیون با عطر و بوی خرمشهر

 خاک سرخ حاتمی‌کیا

با به پایان رسیدن دهه هفتاد که تب ساخت فیلم‌های جنگی داغ بود و آثار بسیاری درباره جنبه‌های مختلف دفاع مقدس روی پرده رفت، دیگر کمتر شاهد ساخت فیلم‌هایی با این مضمون در دهه ۸۰ بوده‌ایم. این در حالی‌است که تلویزیون همچنان سریال‌های شاخصی را تولید کرد که مخاطبان زیادی را هم با خود همراه کردند.

نام ابراهیم حاتمی‌کیا با سینمای دفاع مقدس ایران پیوند خورده است و این ارتباط نزدیک عاملی شده است تا او در حوزه سریال‌سازی هم به سراغ قصه‌ای با همین مضمون برود. او سال ۷۹ سریالی را با محوریت اشغال خرمشهر ساخت که سال ۸۰ روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

"خاک سرخ" که در ابتدا "لیلا و جنگ" نام داشت، درباره یک زندانی سیاسی به نام ایرج است که با پیروزی انقلاب آزاد می‌شود، او هنگام دستگیری دخترش لیلا را گم می‌کند و همواره در ذهنش به دنبال او می‌گردد. از سوی دیگر هم‌زمان با شروع جنگ لیلا در تهران در آستانه برگزاری مراسم عروسی‌اش قرار دارد اما به یکباره او متوجه می‌شود که پدر و مادر واقعی‌اش در خرمشهر زندگی می‌کنند و به دنبال آنها می‌رود، اما این جست‌وجو هم‌زمان با ویرانی خرمشهر و مهاجرت خانواده لیلا از این شهر همراه می‌شود اما سرانجام او خانواده اش را در حالی می یابد که پدرش به اسارت درآمده است.

 

گلهای گرمسیری؛ داستان زوج جوانی که به خرمشهر گره می‌خورد

محمدمهدی عسگرپور که از جمله کارگردانانی است که در سینما و تلویزیون به صورت همزمان فعالیت می کند، سال ۸۷ سریالی را با نام "گل های گرمسیری" روانه آنتن شبکه یک سیما کرد.

او در این مجموعه داستان زوجی جوان به نام ناهید و رسول را در بستر روزهای نزدیک به آغاز جنگ روایت کرده است که رسول پس از تعطیلی دانشگاه‌ها به دلیل انقلاب فرهنگی روانه خرمشهر برای دفاع از کشور خود می‌شود. ناهید هم پس از مدتی به او پیوسته و ماجراهای مختلفی را از سر می‌گذراند که در نهایت دامنه آن به بخش‌های زمان حال و دهه ۸۰ نیز کشیده می‌شود.

 

در چشم باد؛ روایتی کوتاه اما تاثیرگذار

یکی از سریال‌های شاخصی که به آزادسازی خرمشهر می‌پردازد، "در چشم باد" به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی است، فیلمی که زندگی شخصیت اول این فیلم به نام بیژن (با بازی پارسا پیروزفر) را از زمان قیام میرزا کوچک خان جنگلی که کودک بوده است به تصویر می‌کشد تا زمان میانسالی‌اش که برای یافتن پسرش راهی خرمشهر می‌شود.

در واقع با وجود آنکه جنگ تحمیلی ایران و عراق و آزادسازی خرمشهر بخش پایانی این سریال عظیم را تشکیل می‌دهد اما جوزانی به خوبی صحنه‌های جنگی را به تصویر کشیده است، صحنه هایی که فراتر از یک سریال تلویزیونی و سینمایی هستند. او ضمن نمایش نابرابری های جنگ ایران و عراق، خشنونت و زشتی‌های جنگ را مقابل دیدگان مخاطب قرار می‌دهد که همین مسئله باعث شده است تا نام این سریال در میان ماندگارترین آثار درباره آزادسازی خرمشهر به چشم بخورد.

سکانس آخر "در چشم باد" بیژن را به خرمشهر آزاد شده و در نهایت به پسرش می‌رساند در حالی که ترکشی سرگردان قلبش را هدف قرار داده است. این سکانس غم‌انگیز شاخص‌ترین صحنه سریال است که در ادامه روند مجموعه به جان‌فشانی‌های اسطوره‌های ایرانی اشاره دارد.

 

کیمیا؛ طولانی‌ترین سریال تلویزیون با نگاهی به آزادسازی خرمشهر

جواد افشار سال ۹۴ سریالی را با نام "کیمیا" روانه آنتن شبکه دو سیما کرد، سریالی که داستان آن حول محور زندگی دختری به نام کیمیا با بازی مهراوه شریفی‌نیا پیش می‌رود.

این سریال که به مقاطع مختلف تاریخ معاصر ایران می‌پردازد، بخشی از داستان خود را به روزهای محاصره خرمشهر و مقاومت جانانه مردم اختصاص داده است و خانواده کیمیا که خرمشهری هستند در زمان محاصره این شهر به دفاع از خاک خود می‌پردازند و صحنه های جالب و خاصی را مقابل دیدگان تماشاگران قرار می دهند.

از دیگر ویژگی‌های این سریال ایفای نقش محمد جهان‌آرا برای اولین بار توسط حامد بهداد است که با واکنش‌های متعدد و متفاوتی همراه شد.

 

قفسی برای پرواز؛ داستان عشق و اسارت

قفسی برای پرواز به کارگردانی سید یوسف سید مهدوی براساس فیلمنامه‌ای از محمدرضا گوهری محور اصلی خود را برمفهوم اسارت قرار داده و داستان جوانی به نام احسان با بازی امین زندگانی را روایت می‌کند که در شهریار ساکن است. خواهر احسان در خرمشهر زندگی می‌کند و احسان در رفت و آمدهایی که به این شهر دارد به دختر همسایه خواهرش به نام عارفه علاقه‌مند می‌شود. با آغاز جنگ و محاصره خرمشهر، احسان که با موانع جدی در رسیدن به عارفه روبه‌رو است برای پیداکردن عارفه به خرمشهر می‌رود اما در آنجا توسط نیروهای عراقی به اسارت در می‌آید.

 

مینو؛ عاشقانه ای در دل جنگ

این سریال که داستان آن در ماه‌های منتهی به اشغال شهر خرمشهر در زمان جنگ ایران و عراق می‌گذرد، قصهٔ عاشقانه ای بین یک جاسوس عراقی و یک پرستار به نام «مینو» است.

«مینو» به کارگردانی امیر مهدی پوروزیری، داستان زندگی سه قهرمان به نام های«مینو»، «عماد» و «رضا» را روایت می کند که درگیر حوادث پیش از انقلاب می شوند و تا شروع جنگ تحمیلی درگیری هایی دارند، این مجموعه عاشقانه ای است که در تابستان و پاییز پنجاه ونه در روزهای آغازین جنگ تحمیلی می گذرد و روایتی از عشق، خیانت و انتقام است که ناگهان با شروع جنگ شکل دیگری پیدا می کند و جای همه چیز و همه کس عوض می شود.

 

با گذشت سال ها از حادثه سقوط خرمشهر در جنگ تحمیلی و آزادسازی این شهر توسط دلاورمردان و زنان قهرمان این مرز و بوم و تولید اندک فیلم ها و سریال های تلویزیونی به بهانه این واقعه بزرگ ملی، جا دارد این همه رشادت در مدیوم های مختلف، از سینما و تلویزیون تا تئاتر و موسیقی، رنگ اجرا به خود بگیرد تا فرزندان کوچکمان با قهرمانهای واقعی دنیای خود بیش از پیش آشنا شوند و دل به مهر آنها ببندند.

منبع: دانا

کلیدواژه: آزادسازی خرمشهر سرزمین خورشید فیلم سینمایی جنگ تحمیلی فتح خرمشهر دفاع مقدس فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۶۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی «محرمانه لس‌آنجلس» بالاتر از «پدرخوانده» قرار می ‌گیرد

همشهری آنلاین: تعداد فهرست‌های برترین‌های تاریخ سینما تقریبا به اندازه تعداد رسانه‌های معتبر است. اعتبار یک رسانه به نویسندگانش است، رسانه دیگر به قدمتش و یک رسانه هم به گستره وسیع مخاطبانش. وب‌سایت «راتن تومیتوز» (گوجه‌های گندیده) هم که نقدهای منتقدان و واکنش‌های آنلاین تماشاگران به فیلم‌ها و سریال‌ها را گردآوری می‌کند، فهرستی از ۳۰۰ فیلم برتر همه ادوار دارد که توسط منتقدان مورد تایید این وب‌سایت و کاربرانش انتخاب شده‌اند. ۱۰ فیلم نخست این فهرست صلاحیت منتقدان مورد تایید این وب‌سایت و جدیت کاربرانش را کاملا عیان می‌کند.

۱. محرمانه لس آنجلس (کرتیس هنسن، ۱۹۹۷)

نئونوآری معمایی که سیاهی و تباهی رسوخ کرده در جان و روح شهر و آدم‌هایش را در نهایت استادی به تصویر می‌کشد و گروه بازیگران نامدارش از جمله راسل کرو، کوین اسپیسی، گای پیرس، جیمز کرامول، دنی دویتو، دیوید استراترن و کیم بیسینگر یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های‌شان را در آن به نمایش گذاشتند.

۲. پدرخوانده (فرانسیس فورد کاپولا، ۱۹۷۲)

هرچه زمان می‌گذرد، بر تعداد طرفداران و عشاق این شاهکار فرانسیس فورد کاپولا افزوده می‌شود. نسل‌های جدید از دیدنش شگفت‌زده می‌شوند و نسل‌های قدیمی‌تر با تماشای آن یاد روزهایی می‌افتند که سینما بهتر از امروز بود. اپرای گنگستری کاپولا به شیوه‌ای چشم‌نواز و مسحورکننده داستان یک خانواده گنگستر را روایت می‌کند.

۳. کازابلانکا (مایکل کورتیز، ۱۹۴۲)

مخالفانش آن را عاشقانه‌ای آبکی می‌دانند و دوستدارانش یکی از بهترین عاشقانه‌های تاریخ سینما را به نامش سند زده‌اند. در هر صورت نمی‌شود انکار کرد که فیلم مغناطیسی دارد که تماشاگرش را از اول تا آخر با خود همراه می‌کند و از رابطه ریک (همفری بوگارت) و الزا (اینگرید برگمن) الگویی ازلی و ابدی برای فداکاری عاشاقانه می‌سازد.

۴. هفت سامورایی (آکیرا کوروساوا، ‌۱۹۵۴)

درامی حماسی که فقط داستانش حماسی نیست. ماجرای نوشتن فیلمنامه، ساخت و اکرانش هم به اندازه داستان خود فیلم حماسی و شورانگیز است. این فیلم صرفا مواجهه گروهی سامورایی با گروهی راهزن نیست. در پس پیرنگ ساده آن داستان واژگونی نظامی طبقاتی نهفته است که با جسارت به خرج دادن تعدادی کشاورز و فداکاری ۷ سامورایی ممکن می‌شود.

۵. انگل (بونگ جون هو، ۲۰۱۹)

داستان شکاف میان فقرا و اغنیا دستمایه فیلم‌های فراوانی بوده و تعابیر و تفاسیر سیاسی و اجتماعی گوناگونی از این آثار شده است؛ ‌اما احتمالا کمتر فیلمی مثل «انگل» توانسته با داستانی هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده یکی از دیرپاترین اشکال فرادستی و فرودستی انسان را به نقد بکشد. استقبالی که ظرف این چند سال از فیلم شده بیشتر از کیفیت فیلم گویای وضع کنونی جهان و آگاهی انسان امروزی به ساختارهای اقتصادی ناعادلانه آن است.

۶. فهرست شیندلر (استیون اسپیلبرگ، ۱۹۹۳)

سال ۲۰۲۳ که «منطقه مورد علاقه» جاناتان گلیزر به نمایش درآمد، در اغلب نقدها به مفهوم «ابتذال (پیش‌پاافتادگی) شر» برای توضیح و تفسیر آن استناد شد. اما درست ۳۰ سال قبل، اسپیلبرگ در «فهرست شیندلر» نشان داد تنها راه مقابله با هر شر و اهریمنی بر صدر نشاندن انسان فارغ از هر نوع تعصب و افراطی‌گری است.

۷. تاپ گان: ماوریک (جوزف کوشینسکی، ۲۰۲۳)

نه آنقدر زمانی از اکران فیلم گذشته که صلاحیت ورود به جمع برترین‌های تاریخ سینما را پیدا کرده باشد، و نه واقعا خود فیلم از چنان کیفیتی برخوردار است که حضورش در جایگاه هفتم ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما مایه تحیر نشود. جز طراحی صحنه‌های اکشن فیلم که در میان فیلم‌های زیرژانر نبرد هوایی واقعا درخشان است، مهم‌ترین امتیاز فیلم حضور تام کروز است.

۸. داستان اسباب بازی ۲ (جان لستر، ۱۹۹۹)

وودی و باز لایتر ۴ سال بعد از موفقیت قسمت نخست این فیلم برگشتند و توانستند با داستانی جذاب موفقیتی بیش از قسمت اول در گیشه کسب کنند. در قسمت دوم، ماجراجویی عروسک‌ها ابعاد وسیع‌تری پیدا می‌کند و مفاهیمی مثل دوستی و ازخودگذشتگی با تاروپود داستان عجین می‌شود.

۹. محله چینی‌ها (رومن پولانسکی، ۱۹۷۴)

جیک گیتس (جک نیکلسون)، کارآگاه خصوصی لس آنجلسی که متخصص افشای خیانت‌های زناشویی است، توسط زنی استخدام می‌شود تا پرده از راز خیانت شوهرش بردارد، اما هرچه ماجرا پیش می‌رود، داستان ابعاد پیچیده‌تری پیدا می‌کند و خیانت بزرگ‌تری از سوی سیاسیون به مردم و نسل آینده افشا می‌شود.

۱۰. در بارانداز (الیا کازان، ۱۹۵۴)

فیلم ۸ اسکار اصلی را برای خود کرد، اما بزرگترین میراثش شمایل مرد جوان یاغی و سرکشی است که تاریخ بازیگری را به قبل و بعد از خودش دو نیم می‌کند. مارلون براندو در نقش تری مالوی استانداردهای جدیدی برای جوان‌اول‌های مرد سینما خلق کرد: سرکش، ناسازگار، بدقلق و در عین حال دل‌نازک و از نظر روحی شکننده.

کد خبر 849738 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها سینمای جهان کارگردانان سینمای جهان مجله سينماى جهان بازیگران سینما و تلویزیون جهان

دیگر خبرها

  • وقتی «محرمانه لس‌آنجلس» بالاتر از «پدرخوانده» قرار می ‌گیرد
  • پارسا پیروزفر و اخاذی از زنان ثروتمند ؛ سکانسی که پربازدید شد | ببینید
  • اکران تگزاس ۳ از ۲ خرداد در سینماهای سراسر کشور
  • «تگزاس ۳» به سینما می‌آید
  • «تگزاس ۳» و «عطرآلود» به سینما می‌آیند
  • فیلمی که دیوار میان پایتخت و شهرستان را از بین برد
  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
  • عکاسان برای مشارکت در پروژه‌های سینمایی مجوز بگیرند
  • پاسخ مرتضی‌علیزاده به منتقد «هفت»: سینما بر همه‌چیز مقدم است
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی